14. 10. 2025

Nová posila pedagogického sboru SŠTŘ - Filip Pešek

Nová posila pedagogického sboru SŠTŘ - Filip Pešek
 14. 10. 2025

Jak Vás napadlo jít učit na SŠTŘ?
Technice a autům se věnuji už od dětství. Po škole jsem nastoupil do servisu, kde jsem nasbíral zkušenosti jako automechanik. Postupně ve mně rostla myšlenka, že by mě bavilo své znalosti a praxi předávat dál. Když se naskytla možnost nastoupit na SŠTŘ, bral jsem to jako příležitost ukázat žákům, jak funguje skutečná praxe, a pomoct jim lépe se připravit do života i zaměstnání.

Jaké předměty vyučujete?
Učím odborný výcvik v oborech Automechanik a Autoelektrikář. Se žáky zatím pracujeme na motorech z aut a motocyklů. Například jsme se zabývali pitbikem Stomp wpb 140, který po vyčištění a seřízení karburátoru jezdí jako nový. Do budoucna bych rád rozšířil počet reálných ukázek a problémů, se kterými se moji svěřenci setkají v praxi.

Máte u nás na škole i další aktivity?
Ano, aktuálně pracuji se žáky na novém projektu. Podařilo se mi sehnat vyhořelou nepojízdnou motorku, kterou se společně pokusíme vrátit zpět k životu. Postupně budeme odhalovat jednotlivé kroky opravy a přestavby. Myslím, že takové projekty jsou pro žáky obrovskou motivací a zdrojem zkušeností, jelikož na vlastní oči uvidí, jak se z „nepojízdného vraku“ může zrodit funkční stroj. Do budoucna bych rád v podobných projektech pokračoval, aby kluci i děvčata získávali zkušenosti s reálnými stroji a ne jen s učebnicovými příklady.

Jak vidíte realitu po nástupu na SŠTŘ? Plní se Vaše očekávání?
Musím říct, že začátky jsou náročné, ale zároveň mě tahle práce baví. Kolegové mě od začátku podporují a ochotně radí, takže se do toho postupně dostávám. Žáci mě mile překvapili – jsou šikovní, a když je něco zajímá, dokážou být hodně aktivní. Samozřejmě někdy je potřeba nastavit si jasná pravidla, ale to k výuce patří.

Chtěl byste dodat něco závěrem?
Jsem rád za všechny své kolegy, kteří mě od prvního dne přijali mezi sebe. Oceňuji, že se se mnou ochotně dělí o své zkušenosti, radí mi v nových situacích a pomáhají mi zvládnout začátky, které nejsou vždy jednoduché. Díky jejich podpoře se mi daří rychleji zapadnout a učit se být dobrým pedagogem. 
Studentům bych chtěl vzkázat, aby se nebáli objevovat nové věci, zkoušet různé postupy a přijímat své chyby, protože právě díky nim se člověk nejvíc naučí. Každý krok vpřed, i malý, je důležitý a otevírá cestu k tomu stát se dobrým řemeslníkem.

Mgr. Petra Hrnčířová, zástupce ředitele

×